Toelichting
In de afgelopen periode is het CDA benaderd door inwoners die aangeven dat er niets met klachten gebeurt die zij indienen bij de gemeente en/of ODR over afwijkingen op het bestemmingsplan. Een voorbeeld daarvan zijn de klachten met betrekking tot Voorkoopstraat in Beusichem die geen opvolging hebben gehad of klachten met betrekking tot de Peperstraat in Buren waarbij het bijna 5 maanden + een mail naar de wethouder + actie van raadsleden kost om een reactie te ontvangen. Een reactie trouwens die haaks staat op een eerder bericht van de ODR over wat er wel of niet kan binnen een bestemmingsplan. In andere gevallen lijkt er niets te gebeuren totdat er daadwerkelijk sprake is van een overtreding in het kader van het vigerende bestemmingsplan waarop vervolgens de mogelijkheden tot legalisering onderzocht worden. Als dit het beleid is van de gemeente Buren dan is dat natuurlijk een hele kwalijke zaak en wat het CDA betreft een niet gewenste situatie.
Het college/de burgemeester wordt verzocht de volgende vraag/vragen schriftelijk te beantwoorden:
1. Hoe is het proces rondom klachtafhandeling vormgegeven tussen ODR en gemeente 2. Wie is er eindverantwoordelijk voor de klachtafhandeling 3. Wie beslist wanneer een klacht omgezet wordt in een verzoek tot handhaving? 4. Hoeveel klachten met betrekking tot een overtreding bestemmingsplan zijn er in 2020 ingediend bij gemeente en ODR? 5. Hoeveel daarvan hebben geleid tot een verzoek tot handhaving? 6. Hoeveel verzoeken tot handhaving hebben geleid tot daadwerkelijke handhaving? 7. Welke onderbouwing is er in de gevallen waarin niet tot handhaving overgegaan wordt? (mag gegroepeerd weergegeven worden) 8. Hoe kan het dat een reactie van de ODR tegenstrijdig is aan de reactie van de wethouder (mag niet/mag wel volgens bestemmingsplan). Dit werkt voor onze inwoners enorm verwarrend. |